Storytelling & Video Marketing

Inhoudsopgave

Introductie

Storytelling is een belangrijk onderdeel van video marketing voor het communiceren van producten, diensten tot het overbrengen van de emotie achter jouw merk. Het is essentieel om video te gebruiken op een manier die jou helpt jouw zakelijke doelen te bereiken, maar zorg er ook voor dat het kijkers niet afleidt van wat ze in de eerste plaats kwamen zien: jou!

 

Video’s zijn een geweldig hulpmiddel voor storytelling

Deze bewering is lastig een mening te noemen als je bedenkt hoeveel verhalen er zijn verteld met video’s. Heb jij een video in gedachte die een enorm goed verhaal vertelde? Ik ook…

Storytelling in Shawshank Redemption video marketing

Wat maakt deze film zo goed? In het verhaal komen veel thema’s aan bod die aansluiten op de belevingswereld van de kijker:

  • Het leven is niet altijd eerlijk. Een onschuldige man wordt veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf.
  • Waar een wil is, is een weg. Andy graaft zich een weg naar buiten met behulp van een steenhamer.
  • Door anderen te helpen, help je ook jezelf.  Hij hielp veel mensen, gevangenisbewakers en gevangenisgenoten zonder verwachte wederkerigheid. In ruil daarvoor verdiende hij vriendschap, bescherming, vertrouwen en respect.

 

Zonder aandacht voor het verhaal en de thema’s die daarin komen, was het nooit zo’n succes geworden.

Kom snel ter zake

Om ook succes te hebben met het vertellen van de boodschap, is het belangrijk dat de video de aandacht van de kijker vasthoud. Het helpt om de video kort en krachtig te houden. Bij voorkeur duurt een video niet langer dan een minuut. De reden hiervoor is simpel: mensen zijn druk en ongeduldig, dus ze zullen niet meer dan 60 seconden van je video bekijken als het hen niet direct interesseert. Hoe zorg je dat zij geïnteresseerd raken en blijven? Dat kan met behulp van storytelling. Denk bijvoorbeeld aan die ene film of serie die je niet op pauze kon zetten en meer van moest weten. Dat komt door het verhaal die jou er van heeft overtuigd om verder te kijken.

"Als storytelling op de juiste manier gebeurt, dan kan een video niet lang genoeg duren."

 

Hier draait storytelling om

Nu de relevantie van storytelling bij video marketing bekend is, wil ik graag delen hoe wij goede storytelling kunnen realiseren:

Een ervaren videograaf zal weten wat er moet worden gedaan om video marketing en storytelling voor jouw bedrijf op de juiste manier te combineren. NH VISUALS is hier ook in gespecialiseerd en kan zorgen dat dit plan werkelijkheid wordt!

 

Gebruik je video’s om meer te communiceren dan alleen informatie.

Video is een krachtige manier om verhalen te vertellen en ideeën over te brengen, maar het is belangrijk om te onthouden dat je video ook gebruikt om met mensen te communiceren. Hier zijn enkele manieren om je video’s effectiever te maken:  

  1. Gebruik video om emoties te communiceren. Mensen beschouwen zakelijke communicatie vaak als puur functioneel, maar emoties spelen een grote rol in hoe we op inhoud reageren – en de beste manier om contact te maken met mensen is door gebruik te maken van die emoties. Gebruik video niet alleen als een medium voor informatie, maar ook als een kans om verhalen te vertellen en op een dieper niveau verbinding te maken.
  2. Gebruik video om empathie te communiceren. Een gemakkelijke manier voor bedrijven is door zich te concentreren op het creëren van echte connecties door middel van verhalen vertellen in plaats van alleen producten of diensten op het bord van potentiële klanten te duwen zonder hen eerst te vragen wat ze willen of nodig hebben!
  3.  

Bedenk hoe vaak je geraakt bent door een advertentie die je iets deed voelen – het hoeft ook niet positief te zijn; mensen houden ervan om merken risico’s te zien nemen en echt te zijn met hun klanten. Zelfs als al deze advertenties het niet halen op tv of sociale media, kunnen ze de persoonlijkheid van jouw merk online (en persoonlijk) nog steeds verhogen.

 

Conclusie

Ik hoop dat dit artikel nuttig en informatief is geweest. Video is een geweldig medium dat voor zoveel verschillende dingen kan worden gebruikt, maar het is belangrijk om te onthouden dat het belangrijkste is dat je iets te zeggen hebt. Vertel je verhaal op een manier die je publiek aanspreekt en ze zullen blijven terugkomen voor meer!

Wil je meer weten?

Neem vrijblijvend contact op om kennis te maken en jouw ideeën te bespreken. Als alles naar wens is, kan de samenwerking worden gestart!